سوالات متداول

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. سوالات متداول

شرکت بیمه زندگی خاورمیانه چه محصولات و خدماتی ارائه می کند؟

شرکت بیمه زندگی خاورمیانه (سهامی عام) اولین شرکت تخصصی بیمه‌های زندگی، دارای مجوز شماره ۱۳۴۵۳۴۴۵۵ از بیمه مرکزی ج.ا.ا و سطح توانگری مالی یک (بالاترین سطح توانگری مالی) می‌باشد. این شرکت توسط گروهی از مدیران برجسته صنعت بیمه و خبرگان بانکداری کشور در بانک خاورمیانه تاسیس شده است و آماده ارائه خدمات تخصصی بیمه‌ای در کلیه رشته‌های بیمه زندگی از جمله بیمه مستمری و بازنشستگی تکمیلی، بیمه تمام عمر، بیمه عمر زمانی، بیمه عمر مانده بدهکار، بیمه مستمری آنی و سایر رشته‌های مرتبط می‌باشد.

مزیت تخصصی بودن شرکت بیمه زندگی خاورمیانه چیست؟

در دنیای امروز گسترش حوزه‌های دانش موجب تخصصی شدن حرفه‌ها شده است، برای انجام بهینه هر کاری، افزون بر دانش عملی و تجربه فردی، ضروری است به شکل کاملاً تخصصی در آن حوزه فعالیت نمود.
تاسیس شرکت بیمه تخصصی در‌تمام ‌دنیا یک امر‌مرسوم ‌است. ‌بیمه یک فعالیت تخصصی است ‌و ‌باید به ‌اهل ‌فن‌واگذار‌شود، همان‌طور‌که ‌به ‌عنوان ‌مثال ‌برای ‌رفع‌ دندان‌درد ‌به ‌پزشک ‌متخصص ‌دندان‌ مراجعه‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنیم‌، ‌‌برای ‌انجام ‌بیمه‌های ‌زندگی نیز ‌باید ‌به ‌شرکت‌های ‌بیمه‌تخصصی‌ مراجعه‌ نماییم.‌ تجربه‌کشورهای پیشرفته و‌بررسی ترکیب شرکت‌های بیمه‌ای آن‌ها‌ نشان ‌می‌دهد‌که‌ عمدتا ‌محصولات بیمه زندگی توسط‌ شرکت‌های بیمه تخصصی ارائه می‌شود چراکه ‌تشکیل یک تیم متخصص‌ طراحی محصول و ‌نرخ‌گذاری، آموزش، ‌فروش ‌و ‌سرمایه‌گذاری در‌یک شرکت ‌بیمه تخصصی میسر است.

تخصصی بودن شرکت بیمه زندگی خاورمیانه چه امکانات و امتیازاتی را برای مشتریان فراهم می‌کند؟

الف- امکان طراحی بیمه نامه های تخصصی برای گروه یا مشاغل مختلف
ب- ارائه محصولات متنوع، جدید و به صورت تخصصی
ج- پرداخت سود مشارکت بیشتر به بیمه گذاران به علت عدم پرداخت خسارت در سایر رشته های بیمه
مانند ثالث و آتش سوزی و …
د- پاسخگویی بهینه به بیمه گذاران
ه- شفافیت مالی بیشتر برای بیمه گذاران
و- سرعت در پرداخت خسارت
ز- همگام بودن شرکت با نیاز روز جامعه
ح- برخورداری از نرم افزار بومی تخصصی بیمه‌گری که موجب الکترونیکی شدن بسیاری از خدمات بیمه‌ای شده است.

چرا بیمه زندگی بخریم؟

بیمه زندگی یک نیاز و ضرورت برای همه افراد است. همانطور که بیمه شخص ثالث برای خودروها اجباری است. بیمه زندگی هم برای همه افراد ضروری است. وقتی شما عمر خود را بیمه می‌کنید در واقع عزیزانتان را بیمه کرده اید. اگر کودک، همسر، خواهر، برادر، پدر یا مادرتان به شما و درآمدتان وابسته هستند، پس شما قطعا به یکی از انواع بیمه‌های زندگی نیاز دارید. شما با داشتن بیمه زندگی در کنار استفاده از پوشش‌های بیمه‌ای می‌توانید یک پشتوانه مطمئن برای دوران پیری و بازنشستگی خود فراهم کنید.

شرایط سنی خرید بیمه نامه مستمری و بازنشستگی تکمیلی چگونه است؟

متقاضیان می توانند از بدو تولد تا ۸۰ سالگی اقدام به خرید بیمه نامه نمایند.

 

اقساط بیمه‌نامه چگونه پرداخت می‌شود؟

برای رفاه حال بیمه‌گذاران محترم، امکان پرداخت اینترنتی در سایت شرکت  بیمه زندگی خاورمیانه فراهم شده است. کلیه بیمه گذاران می‌توانند با مراجعه به سایت در بخش پرداخت حق بیمه و یا پورتال بیمه‌گذاران، از طریق کارت‌های اعتباری بانکی عضو شتاب حق بیمه‌های خود را پرداخت نمایند.

 

در صورت تاخیر در پرداخت حق بیمه وضعیت بیمه مستمری و بازنشستکی تکمیلی چگونه خواهد بود؟

در صورت تاخیر در پرداخت حق‌بیمه توسط بیمه‌گذار در سررسیدهای مشخص شده، حق‌بیمه خطر فوت، پوشش‌های تکمیلی و هزینه‌های مرتبط از محل ذخیره ریاضی بیمه‌نامه تامین می‌شود و پوشش فوت به هر علت و سایر پوشش‌های تکمیلی بیمه‌نامه تا آخرین روز کفاف حق بیمه از محل ذخیره ریاضی بیمه‌نامه معتبر خواهد بود و پس از اتمام ذخیره ریاضی بیمه‌نامه معلق‌می‌گردد. بدیهی است پس از تعلیق، بیمه‌گر هیچ تعهدی نسبت به تعهدات بیمه نامه ندارد.

 

در صورت عدم پرداخت حق بیمه و تعلیق بیمه نامه تا چه مدت امکان برقراری مجدد بیمه نامه مستمری و بازنشستگی تکمیلی وجود دارد؟

امکان احیا (برقراری مجدد بیمه نامه) تا ۳۶۵ روز از زمان تعلیق بیمه‌نامه امکان پذیر است.

 

آیا یک شخص می تواند چند بیمه عمر از شرکت‌های مختلف بیمه‌ای خریداری کند؟

مشروط بر اینکه مجموع سرمایه فوت‌های خریداری شده ازکلیه شرکت‌های بیمه از ۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال تجاوز نکند امکان پذیر است. شایان ذکر است که سقف تعیین شده با اعلام بیمه مرکزی ج.ا.ا افزایش می‌یابد لذا بیمه شده می‌بایست اطلاعات بیمه نامه‌های صادره و در جریان صدور خود را در اختیار شرکت بیمه جدید قرار دهد.

 

آیا بیمه‌های زندگی از مالیات معاف می باشند؟

طبق ماده ۱۳۶ قانون مالیات های مستقیم سرمایه بیمه عمر و نیز اندوخته حاصل از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته، تماماً از پرداخت مالیات معاف می‌باشند و نظر به ماده ۱۴۸ قانون مالیات‌های مستقیم مبالغ پرداختی از بابت بیمه عمر می‌توانند جزو هزینه‌های قابل قبول مؤسسات از نظر مالیات به حساب آیند. حال آنکه در مورد سایر اموال و دارایی‌ها این امر تابع قانون انحصار وراثت می‌باشد.

 

نحوه تخصیص سود به بیمه‌های مستمری به چه صورت است؟

بر اساس آخرین اعلام بیمه مرکزی(آیین نامه ۶۸/۲)، نرخ سود تضمینی برای دو سال اول بیمه‌نامه ۱۶ درصد، سال سوم و چهارم برابر ۱۳ درصد و از سال پنجم تا انتهای مدت بیمه‌نامه ۱۰ درصد می‌باشد.
طبق ماده ۱۱ آیین نامه ۶۸ مصوب شورای عالی بیمه به کلیه ذخایر ایجاد شده علاوه بر پرداخت سودهای تضمین شده، سالانه ۸۵% سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های شرکت به‌عنوان سود مشارکت در منافع به بیمه‌گذاران پرداخت می‌گردد.
هر ساله شرکت بیمه زندگی خاورمیانه پس از برگزاری مجمع عمومی شرکت (تیرماه)، مجموع سود مشارکت در منافع و سود تضمینی را تحت عنوان سود قطعی اعلام و به بیمه‌گذاران پرداخت می‌‌نماید که در پورتال بیمه‌گذاران نیز قابل مشاهده است.

سودهای قطعی پرداخت شده در سال‌های گذشته در شرکت بیمه زندگی خاورمیانه به چه صورت بوده است؟

سودهای قطعی اعلام شده در سال‌های گذشته به شرح ذیل می باشد:
• سود قطعی سال ۱۴۰۰ معادل ۲۰ درصد
• سود قطعی سال ۹۹ معادل ۸۳ درصد
• سود قطعی سال ۹۸ معادل ۲۵ درصد
• سود قطعی سال ۹۷ معادل ۲۴ درصد
• سود قطعی سال ۹۶ معادل ۲۱ درصد

آیا رویت بیمه شده الزامی است؟

طبق قوانین بیمه، شخص بیمه‌شده باید حتماً به رویت بیمه‌گر یا نماینده وی برسد لذا رویت شخص بیمه‌شده توسط شبکه فروش الزامی است.

 

اصل حسن نیت در بیمه های زندگی چه کاربردی دارد؟

قرارداد بیمه بر اصل حسن نیت بیمه گذار و بیمه گر استوار است، بدین معنی که می بایستی بیمه گذار و بیمه‌گر صداقت و درستی را سرلوحه کار خود قرار دهند. همانطور که بر اساس ماده ۱۲ قانون بیمه، بیمه‌گذار و بیمه‌شده موظف هستند هنگام پر کردن فرم پیشنهاد از هر گونه کتمان حقایق و اظهار خلاف واقع در خصوص اطلاعات شخصی و شرایط سلامتی خود بپرهیزند، بیمه‌گر نیز موظف است تعهدات خود را چه از لحاظ کیفی و چه از لحاظ کمی با شفافیت کامل ذکر کند.
از آنجایی که همه انسان ها ذاتا صداقت را دوست دارند بنابراین صداقت، رمز مشتری مداری است. رعایت اصل صداقت و حسن نیت در گام اول از طرف بیمه گر و در گام بعدی توسط شبکه فروش امری ضروری است و در ارائه خدمات مطلوب نقش انکارناپذیری دارد.

 

غرامت فوت در وجه چه کسانی پرداخت می شود؟

یکی از مزایای بیمه‌های زندگی، انتخاب ذینفع یا دینفعان فوت به دلخواه بیمه‌گذار می باشد که در هنگام تکمیل فرم پیشنهاد مشخصات کامل ذینفعان درج می گردد. به منظور رعایت حقوق بیمه‌گذاران و ذینفعان توصیه می‌شود، حتی الامکان از نوشتن عبارت “وراث قانونی” به جای مشخصات کامل استفاده‌کنندگان خودداری شود. در صورت نوشتن عبارت “وراث قانونی” در این بخش، پرداخت سرمایه به استفاده‌کنندگان مشمول انحصار وراثت است و تا زمان تعیین وراث قانونی به تاخیر خواهد افتاد.

 

من بیمه تامین اجتماعی دارم چرا باید بیمه مستمری و بازنشستگی تکمیلی نیز بخرم؟

بیمه‌های عمر، پوشش مرگ زودرس و نابهنگام را تامین می‌کند، حال آنکه بیمه‌های بازنشستگی تکمیلی، حیات طولانی بیمه‌شده را تحت پوشش قرار می‌دهد. چنانچه بیمه‌شده دارای عمر طولانی باشد، زندگی اقتصادی او را در ایام پیری و در مقابل مشکلات مالی و اقتصادی ناشی از درآمد تحت پوشش قرار می‌دهد. بررسی وضعیت مالی بازنشستگان نشان داده است که میزان درآمد ایشان از محل صندوق‌های بازنشستگی برای گذراندن زندگی در سطح یک زندگی متوسط کافی نمی‌باشد. بیمه‌های‌ بازنشستگی تکمیلی راه‌ حلی‌ برای‌ تهیه‌ یک‌ درآمد اضافی‌ برای‌ روزگاران‌ پیری‌ و ناتوانی‌ است‌.

 

کیف پول الکترونیکی چیست؟ چه مزایایی برای بیمه‌گذاران دارد؟

در راستای صیانت از منافع و افزایش بازده سرمایه‌گذاری برای بیمه‌گذاران محترم، شرکت بیمه خاورمیانه امکان واریز و برداشت آنلاین از مبالغ مازاد بر حق‌بیمه در بیمه ‌نامه‌های جاری مستمری و بازنشستگی تکمیلی را مهیا کنند تا بیمه‌گذاران بتوانند با مبلغ و مدت دلخواه در اندوخته بیمه‌های مستمری خود سرمایه‌گذاری نمایند و از سود حاصله منتفع گردند.

 

نحوه محاسبه سود در کیف پول الکترونیکی چگونه است؟

سود مبالغ واریز شده به اندوخته با نرخ تضمینی (۱۶ در صد برای دوسال اول، ۱۳ درصد برای دو سال دوم و ۱۰ درصد برای مابقی سال ها) محاسبه و به صورت روز شمار واریز می‌شود. سود مشارکت در منافع نیز پس از برگزاری مجمع سالانه(تیرماه) شرکت به اندوخته بیمه‌گذاران واریز می‌گردد. شایان ذکر است که در پورتال بیمه‌گذاران مبالغ سود روزشمار و سود مشارکت قابل مشاهده است.

 

آیا امکان برداشت مبالغی از کیف پول وجود دارد؟

بیمه‌گذار می‌تواند در صورت واریز به اندوخته یا داشتن سپرده اولیه در هر زمانی اصل مبالغ و سود روز شمار را به صورت آنلاین برداشت نماید (بازگشت پول به حساب بیمه‌گذار بین ۵ تا ۷ روز کاری زمان می‌برد). برای انجام این کار بیمه گذار می بایستی با مراجعه به پورتال بیمه‌گذاران قسمت کیف پول الکترونیکی، ابتدا شماره شبا حساب بیمه‌گذار را ثبت و سپس درخواست برداشت از اندوخته را با مبلغ دلخواه خود درج نماید. شایان ذکر است سود مشارکت در پایان سال مالی (تیر ماه) محاسبه و به اندوخته بیمه‌نامه واریز می‌شود و در آن زمان قابل برداشت است.

 

آیا می توان شرایط بیمه نامه مستمری و بازنشستگی تکمیلی را تغییر داد ؟

بله. اعمال تغییرات مالی در شرایط بیمه نامه مثلا کاهش یا افزایش حق‌بیمه، سرمایه فوت، مدت بیمه نامه و … در طول مدت قرارداد قبل از تمدید هر سال بیمه ای میسر می‌باشد و برای تغییرات غیر مالی مانند تغییر آدرس، ذینفع و …. در هر زمان امکان پذیر است.

 

ایجاد تغییرات در بیمه نامه چگونه انجام می شود؟

بیمه‌گذار باید به نماینده و یا دفتر مرکزی مراجعه و فرم الحاقیه ‌را تکمیل نماید. الحاقیه سندی است که به بیـمه نامه ضمـیمه مـی شـود. در واقع تغییراتی که بعد از صدور بیمه نامه به درخواست بیمه‌گذار انجام می شود از طریق الحاقیه صورت می‌پذیرد.

 

آیا می توان بیمه شده را تغییر داد ؟

خیر، پس از صدور بیمه نامه امکان تغییر بیمه شده وجود ندارد.

 

چرا متقاضی خرید بیمه زندگی باید فرم ارزیابی سلامت پر کند؟

بیمه‌گران برای پذیرش و قبول خطر صرفا به وضع ظاهری شخص اکتفا نمی‌کنند و این امر نیاز به پاسخ به چند پرسش پزشکی دارد، سلامت شخص بیمه‌شده از عوامل مهم و تعیین کننده محسوب شود لذا بیمه‌شده و بیمه‌گذار باید به طور واضح، خوانا، دقیق به سوالات مربوط پاسخ دهد.

 

هدف از آزمایش و معاینه پزشکی در خرید بیمه نامه زندگی چیست؟

ارزیابی ریسک بیمه‌های عمر یکی از مهمترین مراحل قبل از صدور بیمه نامه می‌باشد که به کنترل ریسک و خسارت ناشی از فوت بیمه‌شدگان کمک می‌نماید. اطمینان از سلامتی بیمه شدگان با بررسی فرم ارزیابی سلامت و در صوت نیاز ارجاع آنها جهت انجام چکاپ پزشکی، از اموری است که ارزیاب ریسک به آنها می‌پردازد.

 

شرایط دریافت وام از بیمه نامه مستمری و بازنشستگی تکمیلی چگونه است؟

پس از پرداخت حق بیمه سال دوم و تا سقف ۹۰ درصد ارزش بازخرید امکانپذیر است. در صورت تسویه وام قبلی امکان دریافت مجدد وام وجود دارد. مدت بازپرداخت وام بین یک الی سه سال با انتخاب بیمه‌گذار می باشد. تا زمانی که بیمه‌گذار واریز مجدد به کیف پول نداشته باشد و یا بازپرداخت کامل وام انجام نشده باشد امکان برداشت از اندوخته وجود ندارد.

 

مفهوم توانگری مالی در صنعت بیمه چیست؟

مطابق با قوانین بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سطح توانگری مالی، توانایی ایفای تعهدات شرکت بیمه در مقابل بیمه گذاران و صاحبان حقوق آنها را بیان می دارد. در انطباق با مفاد ماده ۷ «آیین نامه نحوه محاسبه و نظارت بر توانگری مالی موسسات بیمه» (آیین‌نامه شماره ۶۹)، مصوب شورای‌عالی بیمه، شرکت بیمه زندگی خاورمیانه در بالاترین سطح توانگری مالی (سطح یک) قرار دارد.

 

چه ضمانتی برای ایفای تعهدات توسط شرکت بیمه زندگی خاورمیانه وجود دارد؟

شرکت بیمه خاورمیانه، علاوه بر پشتوانه قوی مالی خود و برخورداری از سطح توانگری مالی یک، تحت نظارت و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و۲۰ درصد حق بیمه‌های پرداخت شده توسط بیمه گذار را نزد بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران اتکایی می‌نماید.

 

بیمه اتکایی چیست و در بیمه‌های زندگی چه کاربردی دارد؟

یکی از عوامل موفقیت و ماندگاری شرکت‌های بیمه علاوه بر استفاده بهینه از علم آمار و احتمالات، بیمه اتکایی(بیمه مجدد) است. بیمه اتکایی بیمه نمودن مجدد ریسک‌های بیمه شده نزد بیمه‌گران اتکایی می‌باشد.
به زبان ساده بیمه اتکایی ابزاری برای توزیع ریسک در سطح ملی و جهانی بیمه‌ای است. در بیمه‌های زندگی کلیه شرکت‌‌های بیمه موظفند ۲۰ درصد حق بیمه‌های پرداخت شده توسط بیمه‌گذار را نزد بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان حق بیمه اتکایی پرداخت نمایند. لذا بیمه‌‍مرکزی ج.ا.ا. در مقابل دریافت قسمتی از حق بیمه‌های شرکت‌های بیمه، متعهد می‌شود خسارت‌های احتمالی مربوط به بیمه‌نامه یابیمه‌نامه‌های صادره توسط شرکت بیمه طرف قرارداد را جبران نماید.

آیا پرداخت تعهدات شرکت بیمه زندگی خاورمیانه فقط در ایران میسر است؟

هر بیمه شده ایرانی در سراسر دنیا (مشروط بر اینکه جزء استثنائات بیمه نامه نباشد) تحت پوشش بیمه نامه بوده و در صورت بروز خسارت در خارج از مرزهای جغرافیایی کشور لازم است مدارک و مستندات به تأیید سفارت آن کشور برسد و سپس جهت دریافت خسارت به اداره خسارت شرکت بیمه زندگی خاورمیانه ارسال گردد.

 

شرایط بیمه کردن اتباع خارجی چگونه است؟

در خصوص صدور بیمه‌نامه برای اتباع خارجی، جهت ثبت اطلاعات بیمه شده، بیمه گذار یا ذینفع که از اتباع خارجی هستند، علاوه بر دقت و بررسی سابقه اقامت طولانی و چند ساله ایشان در ایران، مدارکی شامل کد فراگیر و شماره شبای بانکی شخص به شرکت ارائه شود. بیمه شدن این افراد تا زمانی که در ایران حضور دارند بلامانع است. فقط در مواقعی که از این کشور خارج شوند تا زمان بازگشت بیمه نامه به حالت تعلیق درخواهد آمد. شایان ذکر است به هنگام تعلیق و در صورت وقوع خسارت، شرکت بیمه هیچگونه تعهدی در قبال خسارت نخواهد داشت.
*وب سایت دریافت کد فراگیر (کد فراگیر شخصی) چیست ؟
https://faragircode.com/individual
کلیه اشخاص حقیقی خارجی که در ایران فعالیت می کنند یا قصد سکونت ، تحصیل و کار در ایران را دارند نیاز به کدی به نام کد فراگیر یا فیدا کد دارند تا بتوانند امورات اداری خود را با این کد انجام دهند.
* مدارک مورد نیاز برای دریافت کد فراگیر چیست ؟
مدرک اصلی جهت نام نویسی و دریافت کد فراگیر یک اسکن یا عکس واضح و باکیفیت از صفحه اصلی گذرنامه می باشد. در صورت دارا نبودن گذرنامه – انتخاب و ارسال تصویر صفحه اصلی یکی از سه مدرک؛ دفترچه پناهندگی – دفترچه اقامت و برگ تردد بین شهری قابل قبول می باشد.