چرا باید آسانسور را بیمه کرد؟ تامین به موقع و مناسب حقوق حادثه دیدگان

چرا باید آسانسور را بیمه کرد؟ تامین به موقع و مناسب حقوق حادثه دیدگان

بیمه آسانسور به منظور کاهش و جبران خسارت‌های ناشی از خرابی آسانسور و آسیب به شخص ثالث، روی کار آمده است. با توجه به اینکه رخ دادن اتفاق‌هایی که خطرات مالی و جانی را در پی دارند، در آسانسور محتمل است، بیمه می‌تواند بهترین گزینه برای کاهش هزینه‌های ناشی از جبران خسارت ها باشد.

با گسترش عمودی شهرها و افزایش روز افزون ساختمان های بلند مرتبه، آسانسور تبدیل به یک نیاز اساسی و فراگیر برای انسان مدرن شد و همچون سایر اختراعات بشر همراه با فواید و مزایای فراوانی که داشت؛ پیامد های ناگواری نیزبه ارمغان آورد. بیمه آسانسور مکانیسمی است برای کاهش زیان های مالی و جانی ناشی از حوادث آسانسور.

بیمه آسانسور در واقع یک بیمه مسئولیت مدنی است، این مسئله به این معنا است که چنانچه در اثر حوادث ناشی از خرابی آسانسور بیمه گذار یا خریدار بیمه (مالک، مدیرساختمان، شرکت های سرویس و نگهداری آسانسور ) مسئول حادثه شناخته و محکوم به جبران خسارت های مالی و جانی شوند، شرکت بیمه خسارت را از طرف بیمه گذار (خریدار بیمه ) به زیان دیده پرداخت می کند.

چرا باید آسانسور را بیمه کرد
نقص فنی قطعات آسانسور و خطای انسانی همواره آسانسور را آبستن حوادث مرگباری می کند که در صورت وقوع چنین حوادثی علاوه بر ایجاد مشکلات روحی و روانی برای مصدوم و یا خانواده متوفی، معمولا باعث دعوای حقوقی مبنی بر کشف مقصر یا مقصرین حادثه و پرداخت دیه فوت یا نقص عضو می شود. بیمه آسانسور قطعا نمیتواند مصدوم را درمان و یا متوفی را زندگی دوباره ببخشد اما با تامین به موقع و مناسب حقوق حادثه دیدگان نقش بسیار مهمی در تنظیم روابط طرفین و برقراری صلح و آرامش خواهد داشت.
چه کسی باید آسانسور را بیمه کند
از آنجایی که عوامل زیادی در تولید، طراحی ، نصب، سرویس و نگهداری آسانسور نقش دارند؛ لذا چنانچه حادثه ای برای آسانسور رخ دهد و منجر به فوت یا ایجاد صدمات مالی و جانی به استفاده کنندگان آسانسور شود، با توجه به نظر دادگاه و کارشناس حوادث ممکن است هر یک از این عوامل با توجه به سهمی که در ایجاد حادثه داشته اند مقصر و مسئول شناخته شوند. به عنوان مثال در یک حادثه منجر به فوت ناشی از حوادث آسانسور ممکن است دادگاه با توجه به نوع حادثه شرکت تولید کننده قطعات را ۲۰% شرکت طراحی و مونتاژ و نصب آسانسور را ۲۰% و شرکت سرویس و نگهداری آسانسور را ۴۰% و مالک یا مالکین را ۲۰% مقصر و مسئول جبران خسارت معرفی کند در چنین شرایطی هر یک از عوامل باید سهم خود را از خسارتی که دادگاه تعیین کرده پرداخت کنند؛ بنابراین داشتن بیمه برای تمام عوامل ضروری است و هر کدام باید به طور مستقل نسبت به خرید بیمه اقدام نمایند زیرا بیمه مسئولیت شرکت تولید کننده قطعات در مثال فوق فقط سهم ۲۰% را پرداخت میکند و هیچ تعهدی در رابطه با سهم شرکت های نصب و مونتاژ یا سرویس و نگهداری و یا مالکین ندارد. مدیران ساختمان ها به نمایندگی از مالکین باید نسبت به خرید بیمه آسانسور اقدام کنند تا در صورت وقوع حوادث احتمالی در حاشیه امنیت کامل باشند.
وظیفه مدیر ساختمان در رابطه با آسانسور چیست
۱- بررسی و کنترل اینکه آیا آسانسور پس از نصب و راه اندازی دارای گواهی استاندارد از موسسه استاندارد ایران هست یا خیر.( به طور معمول برای اخذ گواهی پایان کار هر ساختمان شهرداری گواهی استاندارد آسانسور را از سازنده مطالبه  می کند )
۲- عقد قرارداد سرویس و نگهداری سالیانه آسانسور با شرکت های سرویس و نگهداری آسانسور که دارای مجوز و پروانه فعالیت از وزارت صنایع و معادن کشورهستند.
۳- عقد قرارداد با شرکت های بازرسی آسانسور جهت انجام بازرسی ادواری آسانسور
۴- خرید بیمه آسانسور به نمایندگی از کلیه مالکین از شرکت های معتبر بیمه

مسعود عرفانی

مدیر ارشد بیمه زندگی خاورمیانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.