سرنوشت تاکسی تلفنی ها با آمدن استارت آپ ها، یادمون باشه اگه تغییر نکنیم…..

سرنوشت تاکسی تلفنی ها با آمدن استارت آپ ها، یادمون باشه اگه تغییر نکنیم…..
 سرنوشت تاکسی تلفنی ها با آمدن استارت آپ ها، یادمون باشه اگه تغییر نکنیم…..

در این مقاله سعی دارم به تاریخچه تاکسی در ایران بپردازم و مقایسه ای باشد برای عدم به روز شدن برخی افراد در زمینه کسب و کارشان با تحول دیجیتال و حتی مقایسه ای باشد برای همکاران خودم که همواره به یاد داشته باشیم اگر تغییر نکنیم محکوم به انقراض هستیم.در جای جای این مقاله شغل خودتان را متصور باشید.

این روزها طی کردن یک مسیر از یک طرف شهر، به طرف دیگر آن، اگر ترافیک نباشد، کار سختی نیست؛ تنها کافی است که کنار خیابان بایستید و منتظر باشید که یک تاکسی از آن مسیر عبور کند و شما را در مدت زمان کوتاهی به مقصد خود برساند. و یا اینکه اصلا نیازی نیست کنار خیابان هم بایستید، فقط گوشی خودتان را بردارید و یکی از اپلیکیشن های جابجایی مسافر را باز کنید و ظرف چند دقیقه یک تاکسی در محل شما حاضر خواهد بود و شما را به مقصدتان می‌رساند. اما چندین سال پیش حمل و نقل درون شهری به این سادگی‌ها نبود و تاریخچه تاکسی در ایران مسیر پر پیچ و خمی را طی کرده تا به امروز رسیده است.

مهمترین مشکلات در تاریخچه تاکسی در ایران

گرچه که ورود تاکسی به ایران دوره جدیدی را از صنعت حمل و نقل شکل داد و باعث افزایش سرعت توسعه شهری شد، اما تاکسی و تاکسی رانی در ایران کاملا هم بدون نقص نبوده و مشکلات فراوانی را با خود به دنبال داشته است. یکی از مهمترین مشکلات در صنعت تاکسی رانی، مشکلات در تعیین نرخ تاکسی است که هیچ وقت نه رانندگان تاکسی را راضی کرده و نه مسافران.

دلیل این امر ثابت بودن کرایه تاکسی در تمام شرایط است. مثلا به عنوان مثال هزینه یک مسیر در ساعات بسیار خلوت یک روز بهاری، با روزهای برفی و پرترافیک و شلوغ زمستان باهم برابر است. این مسئله باعث شده تا رانندگان هیچ گاه از میزان کرایه‌های مصوب راضی نباشند.

از طرف دیگر در دسترس نبودن همیشگی تاکسی، باعث به وجود آمدن پدیده‌ای به نام تاکسی تلفنی یا آژانس شد. با روی کار آمدن آژانس‌ها مشکل دسترسی به تاکسی در تمام نقاط و تمام ساعات شبانه روز حل شد، اما این بار مسئله قیمت تاکسی برای مسافران مشکل ساز شد. معمولا هزینه تاکسی تلفنی نسبت به تاکسی‌های شهری چندین برابر بود که این مسئله برای مسافران خیلی جذاب نبود. تمامی این موارد در کنار مشکلات ریز و درشت دیگر، ایده اصلی شکل گیری تاکسی‌های اینترنتی بود.

مهمترین مزایای تاکسی اینترنتی

یکی از مهمترین مشکلات مسافران، عدم دسترسی به تاکسی در ساعات پایانی شب و یا مسیرهای دور از خیابان اصلی؛ با استفاده از تاکسی اینترنتی شما می‌توانید در هر ساعاتی از شبانه روز و در هر موقعیتی که هستید، در خواست تاکسی خود را ثبت کنید و به راحتی به مقصد خود برسید. مورد بعدی که برای هر دو طرف راننده و مسافر اهمیت بالایی دارد، تعیین هزینه و کرایه سفر است.

تاکسی‌های اینترنتی با در نظر گرفتن عوامل مختلفی مانند طول مسیر، ترافیک، شرایط آب و هوایی و پارامترهای مختلفی، هزینه سفر را به نحوی تعیین می‌کنند که هم راننده و هم مسافر از این موضوع رضایت داشته باشند. مزیت بعدی تاکسی اینترنتی، امکان تنظیم وقت و زمانبندی دقیق است.

جمع بندی و مقایسه 

مسیر بسیار دور و درازی طی شده تا حمل و نقل درون شهری به جایگاه امروز خود برسد. تاریخچه تاکسی در ایران از درشکه‌ها و اسب‌هایی که در مسیرهای بسیار کوتاه فعالیت می‌کردند آغاز شد، با تاکسی‌های محدودی که در دهه ۱۰ شمسی به نام کرایه‌کش و تنها برای خانواده‌های ثروتمند شمال شهر فعالیت می‌کردند ادامه پیدا کرد و در دهه ۲۰ شمسی، تاکسی‌های همگانی که با مبلغی ارزان تمام اقشار جامعه را به مقصد خود می‌رساندند، صنعت تاکسیرانی در ایران را متحول کرد. از پیکان و فیات و رنو گرفته تا سمند و پراید و خودروهای خارجی، همگی دورانی را به عنوان تاکسی در خیابان‌ها گذرانده اند.

فرقی نمی‌کند که کنار خیابان و در ایستگاه‌های تاکسی باشید یا در اتاق نشیمن منزل خود، با استفاده از اپلیکشین های جابجایی مسافر، در حال جستجوی نزدیک‌ترین تاکسی برای رسیدن به مقصد خود باشید؛ خدمات تاکسی‌ها زندگی همه‌ی ما را متحول کرده و به راستی که بدون تاکسی زندگی چقدر سخت می‌شد.

حال بیاییم روند تغییرات و سیر مسیر تاکسی را به شغل نمایندگی بیمه ربط دهیم.با ورود شرکت های خصوصی روند رشد در بین شرکت های بیمه ای شکل گرفت.شرکت های خصوصی با خدمات بهتر در کنار بیمه گذاران حاضر شدند و قدرت ریسک پذیری بالاتری داشتند.

مشتری که خدمات بهتر و قیمت پایینتر را دید کم کم اعتماد کرد و کار به جایی رسید که بیمه گذاران به دنبال مقایسه شرکت های بیمه بر آمدند و این مهم باعث شد شرکت های قدیمی تر هم به فکر پوست اندازی بیفتند و این به رشد مسیر بیمه در زندگی ایرانیان بسیار کمک کرد.

در سال ۱۳۹۵ اولین شرکت تخصصی بیمه های زندگی در کشور با نام شرکت بیمه زندگی خاورمیانه آغاز به کار کرد.این شرکت در سبد کالایی خود فقط یک محصول داشت و آن هم بیمه عمر بود.در ابتدا شاید بیمه های جنرال که بر روی فروش محصول بیمه عمر تمرکز داشتند، جدی نگرفتند.

تا اینکه این شرکت در سال ۱۳۹۸ محصول بیمه بازنشستگی خود را رونمایی کرد و با فروش تصاعدی و همچنین اعلام سود ۸۳% در سال ۱۳۹۹ که تا کنون در صنعت بیمه سابقه نداشت توانست توجه ها را به خود جلب کند و در این بین تعداد زیادی از نمایندگان سایر شرکت ها به شرکت بیمه زندگی خاورمیانه پیوستند.

حال با گسترش فناوری و همچنین ورود کارگزاری های آنلاین، بار دیگر تهدیدی برای نمایندگان بیمه ایجاد شد.نماینده ای که تا کنون منتظر مشتری بود که بیاید و بیمه شخص ثالث خود را بخرد، به یکباره با حجم بالای تبلیغات تلویزیونی مواجه شد و بیمه گزاران توانستند بدون صرف وقت و هزینه اضافه تر بیمه نامه های خود را به صورت آنلاین در بستر اینترنت خریدارای کنند و این در حالی رخ داد که بیمه مرکزی از چند وقت قبل چاپ نسخه کاغذی بیمه نامه شخص ثالث را هم از الزام خارج کرده بود و بیمه گذاران فقط با یک پیامک حاوی اطلاعات بیمه نامه روبرو می شدند و این کار را برای کارگزاری های آنلاین بسیار ساده کرده بود.

حال نماینده بیمه ای که مجبور است هزینه های سرسام آوری از قبیل اجاره دفتر، تجهیز دفتر، استخدام پرسنل، حقوق پرسنل، بیمه  تامین اجتماعی پرسنل، هزینه آب و برق و گاز و تلفن، اداره کار، مالیات و …. را پرداخت کند با نمایندگانی مواجه شد که با تلفن همراه خود بدون صرف هزینه های بالا در هر ساعتی از شبانه روز اقدام به فروش بیمه می کنند.

بار دیگر تحولی عظیم در راه بود.در سال ۱۴۰۰ اولین کارگزاری مستقل صنعت بیمه با نام کارگزاری آنلاین مشاوران بیمه مویرگ پا به عرصه رقابت گذاشت.در ابتدا شاید تهدیدی به حساب نمی آمد ولی با گذشت فقط چند ماه این کارگزاری با گسترش شبکه هزاران نفره خود در سراسر کشور قدرت خود را به صنعت بیمه نشان داد.ارائه محصولات بیمه ای به صورت آنلاین و نمایندگانی که بدون صرف کوچکترین هزینه ای اقدام به فروس بیمه می کردند و از کارمزد آن هم بهره مند بودند.از ان مهم تر اینکه فضای تیم سازی که همه در صنعت بیمه به دنبال آن هستند در کارگزاری مویرگ فراهم شد.

در ادامه راه این شرکت های بیمه گر با ارائه محصولات انحصاری به این کارگزاری پیوستند و یک روز نماینده بیمه وقتی از خواب بیدار شد دید که یک نماینده دیگری محصولی با لوگو بیمه خودش که حتی خودش قادر به فروش آن محصول نیست مواجه شد.بیاییم کمی منطقی تر فکر کنیم.

قرار است کی و کجا سوار این قطار شویم.در ابتدا در واگن های اول، روی صندلی های اول یا یک روز در واگن آخر بدون صندلی و یا حتی یک روز در رکاب قطار….

حال تصمیم با شماست، در دفتر خود بمانید و مانند داراندگان تاکسی تلفنی یک روز با هزینه های بالایی روبرو شوید که قبلاً مشتری های خود را هم از دست داده اید روبرو شوید و مجبور به تعطیلی کسب و کار خود شوید و یا اینکه به جمع هزاران مشاور بیمه ای بپیوندید که فقط با تلفن همراه خود اقدام به فروش بیمه نامه کنید.

من و همکارانم در کارگزاری آنلاین مشاوران بیمه مویرگ این فضا را برای شما هم فراهم کرده ایم که در کنار ما و با ما باشید.من برای مشاوره در خدمت شما دوست و همکار عزیزم هستم.

دفتر مرکزی : ۴۸۴۳  ۳۶۶۲  ۰۳۱

اصفهان، خیابان رودکی، روبروی کلانتری ۱۵، مجتمع اداری پارسیان، طبقه ۳

منبع خبر

یمسعود عرفانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.